Què és Catalunya? (Tercera part: una aproximació viària)

Després d'haver-nos atansat a la realitat nacional catalana des d'un punt de vista trigonomètric i macroeconòmic, ha arribat el moment de posar cara de Martí Gironell i analitzar què coi és Catalunya des d'un punt de vista viari.

 

[@more@]

Per començar, però, hem de remontar-nos a la lliçó de fa uns dies. Els més aplicats recordareu que  vam demostrar que Catalunya, vista des de dalt i amb certa perspectiva, pren les hetxures d'un perfecte triangle rectangle amb els vèrtexs situats a Bausén, Alcanar i Portbou.

 

 

Recordareu també que els costats del triangle corresponen als Pirineus (215 km), la Franja (255 km) i la Costa (310 km). I probablement també recordareu que el número de fills del senyor Venanci de Girona (que té sis fills) és exactament sis, tot i que això no ve a cuentu per re.

 

Però ai las! Una aproximació viària a Catalunya no pot basar-se en les línies rectes, puix les carreteres no ho són pas, de rectes, que ja sabeu que prenen formes capritxoses que les fan zigzaguejar per arreu on passen, bo i cercant ara un fons de vall entotsolat, adés una talaia encimbellada dalt d'un turonet, i la fadrina va a la font a buscar un cantiret d'aigua, tralareta, tralarà.

 

Així doncs, una aproximació viària a Catalunya exigeix que la distància entre Bausén i Portbou, entre Portbou i Alcanar i entre Alcanar i Bausén no sigui mesurada en línia recta, sinó que sigui considerada la distància real per carretera entre aquestes tres boniques viles. Segons el Google Maps, tindríem doncs que:

 

Els Pirineus fan 401 km.

La Franja fa 383 km.

La Costa fa 367 km.

 

I, per tant, amb aquestes proporcions, Catalunya es podria simplificar a aixòs:

 

 

Figura 1. Catalunya simplificada a aixòs. El triangle rectangle desapareix i obtenim un triangle gairebé equilàter.

 

Però encara podem anar més enllà si ens formulem una nova pregunta: què passaria si en comptes de considerar la distància per carretera considerem el temps que es triga a recorre aquesta distància?

 

M'agrada que jo mateix em faci aquesta pregunta… Per respondre-la cal tornar a les mateixes pàgines del Google Maps d'abans, d'on obtenim que:

 

Temps per anar de Bausén a Portbou: 254 minuts

Temps per anar de Bausén a Alcanar: 297 minuts

Temps per anar d'Alcanar a Portbou: 222 minuts

 

Finalment, construint un mapa de Catalunya proporcional a aquestes noves dimensions dels seus costats, obtenim aproximadament aixòs:

 

Figura 2. Aproximadament aixòs.

 

I per acabar, i com és habitual, us poso uns debers per comprovar que heu estat atents a la lliçó d'avui:

 

1. Feu el mateix exercici considerant la distància entre aquestes tres ciutats en transport públic. Qui no faci servir l'Alsina Graells tindrà mig punt més.

2. Assenyaleu tres mitjans de transport d'ús comú que farien que Catalunya prengués forma helicoïdal.

3. Indiqueu quans fills té el senyor Venanci de Girona (que té sis fills). Justifiqueu la resposta.

 



Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

12 comentaris a l'entrada: Què és Catalunya? (Tercera part: una aproximació viària)

  1. Jo Mateixa diu:

    Ho deus dir de conya que vols que fem els càlculs….oi??

    Buffffff, això podria ser perfectament un meme, amb molta mala folla? si, si, si, però un meme.

    Em sembla que nomes respondre a la 3…te 6 fills..no??, i crec que els te per que passa de posar-se condons i la dona es molt vaga com per pendre la pindola 😛

    Apaaaaaaaaaaa, vagi be!!!!! 🙂

  2. karbeis diu:

    Posant que la puntuació sigui de 3,33 punts per pregunta, farem que:
    1) No ho sé. Però l’Alsina Graells no (0,5 punts)
    2) Tren, autocar, taxi (com que no hi ha més transports públics possibles, però no he justificat la resposta, m’autodaré la meitat de la puntuació possible: 1,67 punts)
    3) Sis. Per la justificació em remeto a la bella història del Senyor Venanci (a l’alçada de la del nano zombie): 3,33 punts.

    Aixís tenim que 0,5 + 1,67 + 3,33 = 5,5

    Aprovadet justet: ja en tinc prou. I no hi he invertit gaire temps. Per no haver-me esforçat gens em puc donar per satisfet, no?

  3. Jordi diu:

    Pregunta 1.
    Bausén-Portbou 577 minuts
    Bausén-Alcanar 397minuts
    Alcanar-Portbou 276 minuts

    Pregunta 2.
    Helisenda
    Helionar i
    Heliseu

    Pregunta 3.
    Una baluerna porta bosc

  4. Puji diu:

    1. La distància, en transport públic ve a ser la mateixa, però el temps de viatge tendeix a infinit.

    2. En helicòpter, vès si no!

    3. El quadrat del logaritme neperià del senyor Venanci de Girona (que té sis fills) dividit entre la distància del tercer espai intercostal de la fadrina va a la font a buscar un cantiret d’aigua, tralareta, tralarà.

  5. Joder! Tots sou de Ciències o què? Quina ràbia que em foteu!!!
    Jo remonteria els rius de Catalunya amb els vaixells cutres de turisme del port de Barcelona!

  6. jo mateixa, un meme! No m’ho havia mirat així, però tens raó, que un meme també són una mena de debers… 🙂

    Jajajajajajajajajajaajajajajajajajajaja karbeis, si és que quan diem que ets el putu amu és per algo! Tiu, re d’aprovat: matrícula d’honort cum laude amb folre i manilles! 😀

    Jordi, la tercera resposta és d’una clarividència esfereïdora. El món necessita més axiomes com aquest. Brillant. És digne hasta de sortir en una cançó de l’Adrià Puntí, vès que et dic! 🙂

    Sisenyó, Puji, la resposta correcta a la 2 és l’helicòptaru (pilotat, evidentment, per la fadrina que carrega aigua a la font i surt volant a apagar incendis, que la cançó no ho diu, però és bombera, que sinó ja em diràs tu què hi va fer, a la font, tant sovint a buscar aigua, que si se la begués tota només faria que pixar tot lo dia i no podria anar més a la font perquè es passaria el dia tancada a casa miccionant, pobreta, pobreta, tralareta, tralareta!) 😮

    Totalment d’acord, Tarambana, les golondrines haurien d’arribar perlomenus fins a les fonts del Llobregat! Però cada any, de cara a l’hivern, haurien de tornar cap a la costa, que de tots és sabut que la golondrina és una bèstia migratòria… 🙂

    Ui, ui, ui, bluf…, no em vinguis amb excuses a mi, eh! Va t’ho perdono perquè tens exàmens dels sèrios, però que no es repeteixi! 😛

  7. 1 – No s’hi val, com en qualsevol transport cal considerar el temps d’accés, que aquí es dispara. Renuncio al mig punt.

    2 – En el benentès que una helicoïde pot ser infinita, ja tenim un sistema de trens que fa els trajectes infinits. No ens cal res més!! Bé, per demanar que no quedi: un nou traçat helicoïdal del trambaix quan arribi a Francesc Macià. L’aixequem com a monorail i el fem donar voltes per l’Eixample fins a tornar a Francesc Macià.

    3 – Entenem fill com a “omplir”? Doncs que el Sr Venanci s’ompli les butxaques de diners per mantenir els 6 fills.

    Apa, no s’hi cansin

  8. Mestre Zinc,
    us oblideu de dir que de Bausen a Portbou ens feu passar per terra occitana (cosins germans; però no administrativament Catalunya).

    Pel que fa a les respostes:

    1.
    Heu dit transport públic? I això què és? Existeix? Si fos “púbic” us podria dir que tant de temps com les noies del Bailen 22 (que deu ser l’eix de la hipotenusa del triangle català) facin durar la festa entre les seves cames. Però com que crec que us referiu al transports en “matxos” i mules, segurament duraria el temps que tardessin en caure un rera l’altre, sota els encants del ruc català que corre, diuen, per terres de Berga.

    2.

    a) La barra de ferro per la que baixen els bombers seria un mitjà de transport ràpid i barat. Però caldria farcir el país de barres i barrots , i amb les dotzenes de barruts que hi ha, ja en tenim prou. És evident que la gent giravoltaria sobre el seu mateix eix. No guanyaríem per Biodramines.
    b) Podríem instaurar arcs i ballestes gegants als punts més alts de la ciutat i llençar la gent des d’allí, proveïts, és clar, de coixins airbag sota el pompis de cadascú. L’orbita en aquest cas, seria parabòlica. Calculeu la desviació estàndard.
    3) Podríem aprofitar la maquinota de l’ADIF que ha de fer el túnel de l’AVE a Barna perquè tiri Pirineus amunt i deixi Catalunya com un colador per sota. La gent podria caminar sense por a mullar-se des de Balaguer a Figueres i sense peatges. A peu, és clar. però fent-la petar i fent amistats.

    3.
    El Sr. Venanci no té sis fills. Té set. Em declaro fill adoptiu seu i voldria que vós m’apadrinéssiu!

  9. marta diu:

    Ai Sr. Piritione… M’he descuidat els debers a casa!

  10. Ho sento, però la geometria no és una de les parts de les mates que més m’agrada; prefereixo l’àlgebra.
    Si vols, et puc portar una nota signada per ma mare confirmant que no cal que faci els deures.

  11. Innova di desain dengan eksterior aerodinamis dan dilengkapi berbagai fitur untuk melengkapi kenyamanan.

  12. Memilih mobil keluarga ideal terbaik Indonesia tidaklah teralu sulit. Di Indonesia banyak sekali produsen pembuat mobil terbaik yang diproduksi untuk Keluarga Ideal Indonesia, namun dari sekian banyaknya produsen mobil di Indonesia, akan saya sedikit review tentang satu perusahaan mobil keluarga ideal terbaik Indonesia yaitu Toyota Indonesia.Mobil Keluarga Ideal Terbaik Indonesia | Mobil keluarga ideal terbaik Indonesia | mobil keluarga ideal terbaik Indonesia

Els comentaris estan tancats.